Web61-Søkeoptimalisering-SEO illustrasjon

Søkeoptimalisering gjør bedriften din mer synlig på Google

Google er verdens største marked.

De som har de beste plassene kan ha mangedoblet omsetning.

Å bli mer synlig på Google betyr at du blir sett av flere betalende kunder og mer kjent i markedet. Dette gir økt relevant trafikk, flere kunder og lønnsom vekst.

Derfor bør søkeoptimalisering (SEO) ha høy prioritet hos ledelsen i enhver bedrift!

Så hva er søkeoptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, også kalt SEO, eller Search Engine Optimization på engelsk, er en tilpassing som bidrar til at nettstedet blir mer synlig for relevante søk på det organiske søkeresultatet på søkemotorer som for eksempel Google og Bing.

En veldig stor del av de besøkende på nettsteder og inntekter fra nettet stammer fra organisk søketrafikk. Søkemotoroptimalisering går egentlig ut på å optimalisere nettsteder for mennesker, med målsettingen å tjene mer penger.

Jo oftere bedriftens nettsted vises for søk etter termer og uttrykk ( søkeord/nøkkelord) som er målrettet mot din type virksomhet, desto flere kunder tiltrekkes til bedriften. Med riktig og god  søkeoptimalisering kan du raskt vokse og nå nye mål.

Søkeoptimalisering er et fantastisk verktøy for å tiltrekke mer trafikk til nettsteder, få nye kunder og øke markedsandelene og fortjenesten. Når siden er søkeoptimalisert, så får du organisk trafikk som du ikke må betale for når det først er optimalisert riktig.

Er søkeoptimalisering viktig?

De aller fleste bedriftene som selger noe er avhengig av Google for å kunne overleve. Det spiller ingen rolle om bedriften er en ren nettbutikk eller om bedriften hovedsakelig drives fysisk, det er uansett viktig at bedriften er synlig i de organiske søkeresultatene for relevante termer kundene bruker på Google og andre søkemotorer for å finne bedriften din.

Moderne søkemotoroptimalisering er relativt kompleks: Den bygger ikke bare på innholdet på nettstedene og populære søkeord, men også på en forståelse av psykologi og kartlegging av kjøpsprosessen til kundene dine. På dette grunnlaget kan du påvirke Google med relevant innhold som trigger kundene dine.

Å bruke søkeoptimalisering til å overbevise Google om at nettstedet til bedriften din er det beste alternativet for dem som bruker en søkemotor til å finne, vurdere og sammenligne ulike produkter og tjenester. Derfor er søkemotoroptimalisering svært viktig for alle bedrifter.

Er SEO nødvendig?

Hvis du vil vokse, så er svaret et stort JA. I dag er nesten alle alle kjøp basert på undersøkelser og analyser på nettet. Hvor raskt bedriften kan vokse, avhenger derfor av rangeringen du oppnår for søkeord som er relevante for bedriften, på søkeresultatsidene.

Hvis du lar være å prioritere søkemotoroptimalisering, slik at du ikke oppnår høye plasseringer i organiske søkeresultater, får konkurrentene muligheten til å styrke seg og ta markedsandeler fra bedriften. Når en potensiell kunde ikke finner bedriften på søkemotorene, stopper veksten opp.

Derfor er dagens bedrifter avhengige av søkemotoroptimalisering.

Her er tre grunner til at du trenger SEO:

  • SEO bidrar til at flere kunder finner bedriften ved hjelp av organisk søk.
  • For de fleste bedrifter representerer organisk søketrafikk en av de viktigste inntektskildene, ettersom så mange kunder gjør undersøkelser på søkemotorer før de tar kjøpsbeslutninger. Uten SEO er bedriften usynlig for kjøperne i denne avgjørende fasen. Salget kommer til å synke, og i tillegg får konkurrentene et forsprang. Dermed går bedriften glipp av betydelige vekstmuligheter.
  • SEO er en svært kostnadseffektiv metode for å øke fortjenesten. I konkurranseutsatte bransjer, der betalte søk og annen annonsering er svært kostbart, kan gratis trafikk ved hjelp av SEO bidra til å øke lønnsomheten i bedriften.
  • SEO-strategien bidrar til å tiltrekke trafikk av høy kvalitet med en høy andel konvertering til salg – uten ekstra kostnader. Dermed er det ikke overraskende å se at nettbutikker som prioriterer SEO fremfor andre typer markedsføring, oppnår gode resultater. Med SEO kan du også oppnå forbløffende resultater selv med begrensede ressurser og budsjetter. Så lenge SEO integreres godt med andre markedsføringsaktiviteter, reduserer du kostnaden per konvertering, slik at bedriften bruker mindre, men likevel tjener mer.
  • SEO kan påvirke resultatene i flere måneder eller år. Effekten av SEO vedvarer. En annen fordel med SEO er at optimaliseringen blir mer effektiv med tiden etter hvert som du legger til nye elementer år etter år.

On page søkeoptimalisering i korte trekk, hvordan oppnå høyere rangering?

  • Du må lage og publisere innhold av høy kvalitet
  • Alle tekster/overskrifter og bilder må tagges og optimaliseres
  • Språket må tilpasses din kundegruppe
  • prøve å holde de som besøker nettsiden din engasjert

Les mer om Google søkeoptimalisering

Ta kontakt for et skreddersydd tilbud til din bedrift